Thursday, 12 April 2012

Dessert utk si kecik..


Sebelum keluar pergi jalan2 bawak si kakak n adik ke taman wetland sempat lagi bt dessert utk si kecik...ni tak tahu nak nak panggil apa..puding blh la kot..Kredit utk lieyalatif bg resepi ni..Bahan nye senang jer pisang, biasa iqa guna pisang berangan..xkisah la berapa bijik,ikut suka, letak kurma, utk yg ni iqa letak anggur..Sebelum ni, buat letak epal, strawberry( xsempat nak ambik gambar..hihihi)..rebus dgn air.. Agak2 dah empuk ...tutup api..tu pun nak cakap kan..mcm xtau..hahhahaa.......biarkan sejuk, pastu bland...Yg ni dapat 4 bekas dadih...si kecik suka sangat mkn ni...

Menu breakfast n lunch...Nasi Air


Semalam dapur iqa berasap,tp menu dia xder la menarik sangat..masak simple2 jer..anak yg kecik xberapa sihat..xblh nak rengang skit..masak ni pun nasib baik la dia tdo..kalau makan megi je la mama ni..

Ni menu utk breakfast n lunch kami 3 beranak di hari pertabalan agong..Papa diorang xder pergi kursus..walaupun semlm cuti kursus tetap ada..senang masak nasi air coz blh suap utk si kakak & si kecik sekali..xyah nak masak nasi banyak kali...Ni biasa menu kitaorg kt kg..kalau kat kg xsempat utk. lunch sekali coz ramai org..tu pun ada yg xdapat nak mkn (ni bagi sesiapa yg bangun lewat)
Nasi Air ni,iqa tumis bawang putih, halia, pastu letak isi ayam yg dicincang..
Lauk plak ikan kering grg, ikan bilis grg kicap...ikan bilis ni masin jadi iqa letak kicap manis,bawang besar,pastu letak cili padi..ikan bilis tu kene grg terlebih dahulu..agak2 ikan tu dah garing masuk kicap, bwg n cili..yg sayur tu plak tumis bawang putih,besar & halia, masukan kicap masin..iqa buat sayur kacang, dalam peti ais ada sayur ni jer..nnt nak kene p shopping..telur dadar tu plak utk kakak n si kecik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...