Wednesday, 10 April 2013

Bekal dari pg hingga ke tgh ari

Assalamualaikum wbt.. Selamat ari khamis... Ni smlm punyer menu.. Bawak bekal dari bekpes hingga ke lunch.. Pg mkn berger.. Dah lama xmkn berger wat sendiri.. Kalau teringin nak mkn berger beli jer McChicken berger kat mcd..

Tgh ari mkn nasi lauk gulai daging dgn bendi grg... Utk gulai, rempah nyer kita beli kat klate..

Gulai daging
1/2 kilo daging( suka yang ada urat2) santan
2-3 sudu rempah
1 labu bawang besar di bahagi 2
1/2 utk mayang
1/2 utk bland
1 biji bawang putih- bland
1-2 biji bawang putih- mayang
2 inci halia : bahagi 2 utk bland dan mayang.
1 biji buah keras- bland
Kulit kayu manis
Buah pelaga
Bunga lawang
Garam + gula secukup rasa
Minyak utk tumis.

- bland bahan yg sepatut nyer dan campurkan rempah kari..
- tumis 3 serangkai+ bahan yg dimayang
- pastu masukan pula rempah kari
- bila rempah kari dah masak masukan daging.. Bila daging dah empuk masukan santan dan kentang..
-Bila dah naik minyak masukan bahan perasa.
-Letak cabai burung ( ikut suka nak letak ke tak)

Bendi grg

Bendi
Bawang merah-mayan
Bawang putih- mayang
Ikan bilis-tumbuk
1 sudu besar sos tiram
Cili merah hidup-potong
Secubit garam
Sedikit minyak utk menumis.

Tumis bawang n ikan bilis, bila dah kekuningan masukan air, sos tiram dan bendi. Masa masukan bendi tu masak sekejap jer.. Sebab kita suka ranggup lg.









Monday, 1 April 2013

Kek Pisang Kukus

Assalamulaikum wbt....

Sekejap ada sekejap xde... Tetiba muncul... Muncul plak dengan kek pisang kukus yg gebussss.. Gebusss la sangat...

Teringin nak mkn kek pisang homemade.. Dah lama sangat xbuat, padahal senang jer.. Bahan pun senang nak dpt.. Akhirnya weekend tu tercapai jugak nak buat kek.

Bahan utk kek ni

2 cawan tepung gandum
1 camt soda bikarbonat
1 camt baking powder
* ayak bersama

3 @ 4 biji pisang berangan- dilecek
3/4 cawan minyak mazola
4 biji telur size A
1 cawan gula
1 camt esen pisang , tp letak esen vanilla coz esen pisang xde...

- Telur bland
- Campurkan gula dgn minyak
- Pastu gaul sebati telur dgn minyak dan gula..
- Masukan tepung yg di ayak sedikit demi sedikit..
- Kukus selama 40minit @ sehingga masak..

Kredit utk org yg kongsi resepi kat my.resepi..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...