Wednesday, 29 August 2012

Nasi Dagang

Assalamualaikum wbt....rase nyer dah 2 minggu dah mengedate blog ni...dah berabuk dah sikit2 ni...lap dgn bulu ayam ok la okh.. :) 6 Syawal aritu sempat la buat nasi dagang...buat kt kg..dah lama sangat xmakan nyer..sebelum2 ni ada gak mkn, tp yg beli so banyak la rase kureng nyer..nasi termasin la, kuah masin la..bt sendiri puas hati sikit..puas makan....mcm la sedap tp meme sedap pung(mood :perasaan sendiri)...


Kuah ikan tongkol.....
3 ekor Ikan tongkol lembut - direbus dgn asam keping dan garam ( 1 ekor besar dan 2 ekor kecik)
Santan - rm 3.00
Serbuk kari - 3 sudu besar
Cili kering- bland ( kalau nak pedas letak banyak)
10 biji bawang merah( separuh dimayang dan separuh lagi ditumbuk)
6 biji Bawang putih  (     "              )
Halia                       (     "              )
Asam Jawa
Daun kari
Garam - secukup rasa
Gula - secukup rasa
Cili hidup
* campurkan serbuk kari dgn bahan yg ditumbuk dan

*Biasa kuah ikan ni kita akan malam ,kalu nak mkn besok, coz nak bagi rase ikan dan kuah tu sebati.
 Tumis bawang & halia yang dimayang, bila agak layu masukan serbuk kari. Masak hingga naik minyak..
Lepas tu masukan daun kari..Bila kari tu dah betul2 masak, masukan santan..Dan lepas tu masukan ikan tongkol yang direbus dan air asam jawa, perlahankan api..masukan garam dan gula..masak sehingga naik minyak.. @_@



Nasi dagang ..
2 kilo beras nasi dagang- * rendam 1 malam
10 biji bawang merah ( mayang halus)
5 biji bawang putih ( mayang halus)
Halia (mayang halus)
2 sudu teh biji halba
Santan-RM 3 ( Santan pekat & santan cair)
Garam dan gula

Kukus beras nasi dagang lebih kurang 15 - 20 minit -
Angkat dan gaul dengan santan cair(sambail curah sambil gaul)
Dan kukus semula lebih kurang sama mcm sebelumnyer.
Angakat dan gaul pula dengan santan pekat yang dicampur dgn bawang,halia,halba,garam dan gula..
Dan kukus semula.bila beras tu agak2 lembut blh la angkat- jgn sampai pecah perut,nnt xsedap...sesetgh org tak kukus semula...
( Ada org buat 2 kali kukus, mcm kita buat 3 kali kukus, ikut citarasa masing2)




Acar menta....
Timun batang- buang biji dan potong panjang2
Carrot-potong panjang
Nenas-
bawang besar- mayang
cili hidup- hiris nipis2
Garam
Gula
Cuka - xmau letak pun xpa, sesetgh org xblh mkan cuka..





Tuesday, 14 August 2012

Biskut Krim Keju

Assalamualaikum wbt...Mesti sekarang ni dah mood raye..betul tak..Sekejep jer masa berlalu , pejam celik pejam celik dah 26 hari kita puasa. tinggal 3 hari lg..Terasa mcm sedih sangat ramadhan dah nak abis..Adakah kita sempat utk sambut Ramdhan tahun depan??? Hanya Allah Taala je tahu perjalanan hidup kita........Mudah2an sempat utk tahun depan.Amiin.

So, arini cuma kita nak tayang biskut krim keju..biskut ni kita masa weekend ritu. Malam td baru kita hias2 kan biskut ni dgn cokelat dan rainbow ball...Yang tabur2 tu anak dara kita yg buat..kecik2 dah rajin..Harap bila besar pun sama rajin..

Bahan2 :

150 gm butter
60 gm keju
120 gm gula iasing @ gula kastor yg halus
220 gm tepung gandum
60 gn tepung jagung
1 camt baking powder
2 biji kuning telur
Esen vanila
1 1/2 camb serbuk koko

Putar butter + keju + gula - kembang
Masukan telur + esen- putar
Masukan tepung (tpg gandum+jagung+baking powder = ayak bersama)
Bahagikan kepada 2 bahagian.
1 bahagian letak serbuk koko..
Masukan dlm peti ais 30 minit.
bentukan dgn cara tersendiri..
Yang kita buat ni cara org malas.. :)
Bakar selama 20-25 minit ,suhu 160'c



sebelum dan selepas.


Sunday, 12 August 2012

Mini Kek Permaisuri....

Sapa2 yang ambik Ekonomi Rumah Tangga (ERT) mesti ingat lg kek ni...Kita blaja buat kek masa Tingkatan 3... Ingat tak korang....Kalu dulu kita buat guna paper cup yang besar..Yang ni kita dlm paper cup kecik2 jer..Senang nak isi dlm balang...:)

Bahan dia nyer

60gm butter
60 gm tepung gandum
45gm gula
1 biji telur(AA)
1/2 camt baking powder
1/2 camt esen vanilla(yg ni kita letak kordial oren)
30gm Mixfruit.(kita letak kismis coz kt umah ader yg ni jer)
Mengikuta adunan ni sikit jer dapat....Adunan ni kita buat X5..







Biskut Coklat Chip

Tayang biskut lagi...Yang ni plak biskut coklat chip..

Bahan2 nyer
250gm butter(kita guna Anchor)
150gm gula perang
150gm gula halus
3 biji kuning telur
300gm tepung gandum
2camb serbuk koko
3camt baking powder
2camt serbuk bikarbonat
100gm badam cincang(yg kita xtimbang pung ,suka hati nak letak banyak mana pun)
100gm coklat chip(yg kita xtimbang pung ,suka hati nak letak banyak mana pun)
Esen vanila
cornflakes(dlm resepi xletak,kita pandai2 letak)

Putar butter dgn gula- kembang
Masukan telur dan esen vanila.
Masukan(tepung+serbuk koko+baking powder+bikarbonat=Ayak bersama)
last masukan badam, coklat chip dan corn flakes
Jemput2, susun atas tray, xyah guna acuan.
Bakar 180' selama 10-15 minit..




Inilah hasil nyer....:)


Agar-agar buih

Assalamualaikum wbt.. Skrang ni mood rayer..Mesti korang pun sama kan..Disebabkan mood raye so malas nak bebel panjang2..kihkihkih..Ni aktiviti hujung minggu..Aktiviti memasak ler,ape lg kan :)
Arini nak tayang agar-agar buih yang kita buat semlm..terlampau banyak sangat telur putih, drp membazir , kita buat agar2 ni..blh la jgk mkn...

 Bahan ia senang sangat

Agar2 1 paket
Air- 200ol
Gula- 1 cawan (yang suka manis blh letak lebih)
Sirap(kita letak Sirap F&N)
Putih telur (Meringue)

Masak agar2 sampai sebati,
Masukan gula dan sirap, then tapis
Agak2 dah sejuk, masukan dalam meringue tu dan kaup balikan.Siap



Sunday, 5 August 2012

Biskut Cornflakes....

Inilah biskut pertama kita buat...Biskut cornflakes,kita ambik resepi ni kat myresepi.bila sekali buat sedap, so tiap2 tahun kita buat..


Ini assistant kita...sibuk nak kacau...siap ckp kat mama.. mama mama, kakak plak kakak plak..bagi dia kacau terus senyap..bila papa dia balik, ckp papa ,kakak tolong mama buat biskut..Nampak jer kita kat dapur terus angkat bangku yang Tokwan buat kat dia.




Bahan2..
1 buku butter-kita guna butter Anchor
1 cawan gula aicing @ gula pasir
2 biji kuning telur
3 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder-diayak bersama tepung
6 cawan cornflakes- hancurkan jd 3 cawan(jgn bland yer)
paper cup kecik
1 sudu teh esen vanila
kismis-kalu ikut resepi xletak.kita memandai jer letak

- Putar butter + gula - kembang
- Masukan kuning telur dan esen vanila
- pastu masukan tepung selang seli dengan cornflakes
- uli perlahan hingga menjadi doh yang lembut.
- masukan aduanan yang siap td kedalm paper cup
- bakar selama 25-30 minit suhu 150'c..
-Jangan bimbang yer jika ia nampak lembut semasa panas. Bila dah sejuk ia akan mengeras & ranggup....




SELAMAT MENCUBA 


Cucuq udang dengan kuah kacang dan meehoon soto

Assalamualaikum wbt....morning uols..Arini dah masuk 17 Ramadhan (Nuzul Al-Quran)..Sudah masuk separuh bulan dalam bulan Ramadhan..Smoga diberi kesihatan yang baik untuk menjalani ibadat puasa dan juga ibadat2 yang lain..Alhamdulillah kita masih lagi bernyawa ke hari arini untuk menunaikan rukun islam3 ini..Jangan lupa tunaikan rukun islam yang ke -4 yer kawan2...Macam ustazah la plak kan...

Arini kita cuma nak tayang juadah berbuka puasa ari ahad semlm..Ari sabtu kita xmasak coz balik kampung ..Kita wat cucuq udang dengan kuah kacang..Ni permintaan encik somi kita..


Cucuq udang(ni resepi mama kita)...

Tepung gandum
Susu tepung
Air
Garam sedikit
Udang
Daun Kucai
Taugeh
(Kita bt awal adunan ni dalam kul 2 mcm tu.Rehatkan adunan.)
Dalam kul 6 .3 baru grg.

Kuah Kacang
kacang Tanah- grg tanpa minyak dan bland kering
Bawang merah dan cili kering - grg dgn minyak dan blang
Ais asam jawa
Gula melaka @ gula pasir( kita guna gula melaka)
Garam secukup rasa
-Masak atas api sederhana..Bila dah mendidih , terus tutup api.







 Mee hoon Soto


Meehoon dicelur
Tauhu- grg dan potong
Taugeh - dicelur

Kuah Soto

Rangka ayam dan isi ayam- direbus dan isi nyer diangkat dan grg . Siat isi ayam tersebut
Rempah soto
Halia
Serai- dititik
Bawang putih
Bawang grg
Santan
Daun sup
Garam secukup rasa.
-Campak jer dalam periuk.


Sambal Kicap

Lada hidup + lada kering + bawang putih - digrg dgn minyak dan bland
Kicap manis dan masin
Limau Kasturi.


Inilah hasil nyer

Wednesday, 1 August 2012

13 Ramadhan


Assalamualikum  wbt....Arini xder resepi yang hendak dikongsikan..Mlm cuba masak simple2 jer..ikan kicap dgn ayam percik..ari minggu aritu buat ayam percik pastu ade lebih lg.so buat buka  utk buka mlm td...Arini kita nak tunjuk perangan yang kita guna utk membakar..Sapa2 yang ddk umah tinggi blh la guna perangan ni..blh guna atas dapur gas..

Kalau ddk umah tinggi ini lah cara yang paling senang nak membakar..Dah lama dah kita beli...Kat Mydin pun ader jual mendealah ni..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...