Sunday, 16 December 2012

Lempeng Pisang....


 Minum Petang bersama lempeng pisang.... Pisang yang disponsor oleh pengasuh si kenik2..

 Bahan-bahan :-
Pisang - dilenyek.
Kelapa parut putih + secubit garam.
Gula secukup rasa.
Daun pisang - untuk dialas masa masak.

Cara:-
Pisang dilenyek. dan masukan kelapa parut dan gula..
Bakar dalam kuali leper.

 





Kuih keria a.k.a badok... cek mek molek

Assalamualaikum wbt...selamat pg... mcm dah lama sangat tak jenguk blog ni.. sebbaik habuk tak berapa nak tebal lg... huhuhuhu 2 minggu lagi dah nak masuk 2013.. Cepat sunggoh maso berlalu dan umor pung akan bertukar angka.. bila umur semakin meningkat ni gak,teringat la zame kanak2 riang dlu, zame tadika, zame sekoloh rendah, menengah... Memori daun pise la plak.... Dahla Jah, xyah nak bebel bnyak2.. buang karen jer... So, ni nak tayang kuih badok dgn cek mek molek..kalau kat klate ore panggil kuih badok..nama lain kuih ni kuih keria la... Ubi stelo a.k.a keledek lamo doh beli, tp dok bertapa kat dapo.. xtau bila nok jd kuih nyer..mood xsampai lg..Minggu ni baru teringin nk bt kuih nyer.. sebbaik molek lg, kalu dok gak mendarat  ke tong sampah la....

 Ubi keledek yang dikukus..Kalu nak rebus pun ok..Biasa kita kukus jer..

 Ubi yang sudah dilenyek dan digaul dgn tepung. Jangan letak terlalu banyak tepung nnt kuih rase tepung jer, xrasa ubi...


Ada mcm rupa kuih cekmek molek dok... Ada la skit2 kot...Kuih cekmek letak gula di dalam n goreng..Kuih keria letak gula diluar... Cara nak bt gula tu, masak gula+ sedikit air sehingga cair..Tutup api.. Agak2 gula mcm nak sejuk skit gaul la kuih tu dlm kuali masak gula tersebut.. Kuih tu kene la grg dulu baru blh gaul gula.. :)




---------** jumaat ni p bukit gambang.. team building**-------- 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...