Monday, 6 April 2015

Sambal Kelapa Nasi Dagang

Assalamualaikum wbt....

Selamat pagi uollss... Huiihh lama sungguh xbersiaran kat sini... gambar ni dah lama dok bertapa dalam.. dari tahun lepas.. 2 3 menjak ni xde kerajinan nak nak menaip.. ni pun baru nak menjenguk kat sini..

Arini nak up resepi sambal kelapa untuk nasi dagang style kelantan, kalau nasi terengganu xde sambal kelapa ni.. bahan untuk SAMBAL KELAPA ini :

elapa parut dari 1/2 biji kelapa (goreng tanpa minyak hingga garing) 2-3 ekor ikan selayang rebus/bakar Bawang besar-1 labu 1 1/2 inci halia 1 batang serai-hiris halus 1 s/b lada hitam 2 s/b gula merah Secubit garam Cara-cara Tumbuk lada hitam, halia, serai hingga lumat. ketepikan Tumbuk pula bawang merah dan ikan rebus (amik isi je ye) Then tumbuk kelapa parut tadi Satukan semua bahan tumbuk bersama dengan gula merah dan garam.. Rasakan sambal mengikut citarasa.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Kelapa parut dari 1/2 biji kelapa (goreng tanpa minyak hingga garing) 2-3 ekor ikan selayang rebus/bakar Bawang besar-1 labu 1 1/2 inci halia 1 batang serai-hiris halus 1 s/b lada hitam 2 s/b gula merah Secubit garam Cara-cara Tumbuk lada hitam, halia, serai hingga lumat. ketepikan Tumbuk pula bawang merah dan ikan rebus (amik isi je ye) Then tumbuk kelapa parut tadi Satukan semua bahan tumbuk bersama dengan gula merah dan garam.. Rasakan sambal mengikut citarasa.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
elapa parut dari 1/2 biji kelapa (goreng tanpa minyak hingga garing) 2-3 ekor ikan selayang rebus/bakar Bawang besar-1 labu 1 1/2 inci halia 1 batang serai-hiris halus 1 s/b lada hitam 2 s/b gula merah Secubit garam Cara-cara Tumbuk lada hitam, halia, serai hingga lumat. ketepikan Tumbuk pula bawang merah dan ikan rebus (amik isi je ye) Then tumbuk kelapa parut tadi Satukan semua bahan tumbuk bersama dengan gula merah dan garam.. Rasakan sambal mengikut citarasa.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

1 biji kelapa - grg tanpa minyak
1 labu bawang besar
1 1/2 inci halia
2 batang serai- dihiris
sedikit lada hitam
gula melaka dan garam secekup rasa
2 @ 3 ekor ikan selayang bakar atau rebus ( mengikut saiz ikan)

cara :

Tumbuk lada hitam, halia, serai hingga lumat. ketepikan Tumbuk pula bawang merah dan ikan rebus (amik isi je ye) Then tumbuk kelapa parut tadi Satukan semua bahan tumbuk bersama dengan gula merah dan garam.. Rasakan sambal mengikut citarasa.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
- Tumbuk lada hitam, halia dan serai sehingga lumat. Ketepikan
- Tumbuk gula melaka, garam, bawang besar dan ikan rebus @ bakar ( ambik isi ikan jer)
- Kemudian tumbuk kelapa yang digoreng.
- Last sekali gaul semua bahan.. Rasakan sambal mengikut citarasa.
* sambal ini juga sedap dimakan dgn nasi impit.
Bahan2 Kelapa parut dari 1/2 biji kelapa (goreng tanpa minyak hingga garing) 2-3 ekor ikan selayang rebus/bakar Bawang besar-1 labu 1 1/2 inci halia 1 batang serai-hiris halus 1 s/b lada hitam 2 s/b gula merah Secubit garam Cara-cara Tumbuk lada hitam, halia, serai hingga lumat. ketepikan Tumbuk pula bawang merah dan ikan rebus (amik isi je ye) Then tumbuk kelapa parut tadi Satukan semua bahan tumbuk bersama dengan gula merah dan garam.. Rasakan sambal mengikut citarasa.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ





 




1 comment:

hadyla rose said...

boleh cuba ni..
tq share

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...