Pages

Monday 7 April 2014

Masak Lemak Jeruk Maman




Assalamualaikum wbt......

Pagi2 dah kongsi resepi kat sini....Arini aku nak kongsi resepi masak lemak jeruk maman... Biasa aku makan macam tu jer dengan nasi, xtau plak blh masak lemak.. Entah tahun bila aku tak ingat,masa tu MIL aku ada kat umah.. kebetulan baru balik dr klantan  aku beli la jeruk maman ni. Biasa la kan kalau balik kg semua benda yang ada kat kg semua nak angkut..hahahahaha aku la tu.. Macam kat Putrajaya xde.. Ada aku kisah...

Jenis aku ni kalau MIL nak datang mesti beli stok lauk banyak kat umah.. Senang dia nak masak time aku p kerja..Xyah susah nak g beli bagai.. So..... kebetulan jeruk maman ni ada kat umah, MIL yang masak lemak ini..dan ni salah satu feberet MIL.  Mcm biasa la bila MIL ada kat umah makan apa yg dia masak je la. Time  keje jer aku makan MIL yang masak.. Bila cuti aku yang masak.


Jeruk Maman

Bahan utk masak lemak 

Jeruk maman 1 plastik- buang air dia
Udang 
Terung - ikut nak letak atau tidak
*bawang merah
*cili api- ikut suka nak letak banyak mana
*1/2 inci kunyit hidup atau pun blh letak kunyit serbuk.
 santan 
garam secukup rasa

Yang * itu bland.. pastu campurkan semua bahan.. Masak sehingga mendidih.. Masukan garam secukup rasa.


Udang, terung, jeruk maman...







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...